Tjänster för nyhetsbrev testade

Vi testar tjänster för att skicka nyhetsbrev och jämför pris, funktioner och hur snabbt vi får svar från supporten.

EU-domstolen slog i en dom den 16 juli 2020 fast att ramverket Privacy Shield, som tillät överföringar av personuppgifter mellan USA och EU, inte längre var giltigt. Det betyder inte per se att all överföring av persondata till servrar i USA är ogiltig. Det finns fortfarande SCC, Standard Contractual Clauses, det skriver till exempel Mailchimp om här. Men om man inte har möjlighet att göra den juridiska granskning som krävs i varje enskilt fall kan man istället använda en nyhetsbrevstjänst som lagrar persondata på servrar i EU.

Här listar vi 5 tjänster för att skicka nyhetsbrev som alla har servrar i EU

1. Getanewsletter

Getanewsletter

Det här är en svensk tjänst som vi upplevde fungerade helt okej. Testbrevet vi skickade ser bra ut och editorn var godkänd att arbeta i. Likt många tjänster saknades det färdig block med rubrik, bild och ingress och det gick till exempel inte att ställa in radavstånd själv.

Support: Trots upprepade försök från olika epostadresser var det ingen som återkom.

Pris för 30 000 adresser: Cirka 1 500 kronor. 

Gratiserbjudande: 0-100 kontakter upp till 500 mejl per månad.

2. Mailerlite

Mailerlite

Det här blev tjänsten vi valde att gå över till när vi lämnade Mailchimp i oktober 2020. Tjänsten var enkel och lätt att sätta sig in i. Den är inte perfekt, men en sak vi gillade var bra responsivitet. Det vill säga att när man skickat ett brev ser det bra ut både på desktop och i mobilen. Det är fortfarande många av våra läsare som använder en dator just för att läsa nyhetsbrevet. Samtidigt är det mobilen som tar andelar. Brevet måste alltså fungera lika bra i mobilen som på desktop. Mailerlite ser fint ut på båda plattformarna utan att vi behöver göra något extra arbete.

En annan funktion vi gillade var att man själv kan ställa in tex radavstånd eller storlek på text och att man sedan kan pusha ut de inställningarna till alla andra block samt alla nya block man bygger. Vi saknar fortfarande dynamiska innehållsblock som fanns i Mailchimp. Det vill säga där kunde vi bygga ett block med en stor bild över rubrik och ingress för att sedan ångra oss och vilja ha den puffen med liten bild till vänster och rubrik och ingress till höger. Det är en funktion som saknas i de flesta andra tjänster vi testat. När man ångrar sig och vill ha ett stort block istlet för ett litet, eller tvärtom, tvingas man bygga upp blocket på nytt. Och stora puffar finns inte ens i Mailerlite, de får man konstruera själv genom att använda en stor bild, lös rubrik och lös ingress. Det här ställer till det när man vill flytta något. Istället för tre block hade vi givetvis önskat oss att kunna flytta bara ett.

Support: Svarar på chat inom en timme, oftast inom 5 minuter. 

Pris 30 000 aktiva kontakter: 1500 kronor.

Gratiserbjudande: 1-1000 prenumeranter, max 12 000 brev per månad.

3. Sendinblue

Sendinblue

Franska Sendinblue har en prismodell som baseras på hur många brev du skickar istället för hur många kontakter du har. Deras räknare för att ta reda på vad det kommer kosta för just ditt användarcase är tydlig, man drar i en mätare och får se exakt vad det kommer att kosta. Tyvärr blev vi inte nöjda med funktionaliteten i editorn. Testbrevet ser bra ut i mobilen det får vi ge Sendinblue. Men det första som slår oss är att bilder inte visas i editorn. Det är tyvärr en deal breaker för oss. Bilderna syns i det skickade brevet och i förhandsgranskningsläget, men däremot alltså inte i själva editorn. Vi blir heller inte helt nöjda med utseende på testbrevet vi skickar. För oss är det viktigt att puffar har nog med luft omkring rubtiker, men inte för mycket luft. Och för oss är det viktigt att det går att styra hur det ska se ut i editorn. På den fronten blir vi inte helt nöjda med Sendinblue.

Support: Svar inom en timme

Pris för 30 000 kontakter eller max 150 000 brev per månad: 1200 kronor

Gratiserbjudande: Obegränsat antal kontakter och upp till 300 skickade mejl om dagen.

4. Ungapped

När vi testade svenska Ungapped var vår största invändning att det behövdes mycket handpåläggning för att få brevet responsivt. För att visa brevet i fullbredd i mobilen behövde vi trycka på en knapp i editorn för varje enskild del av ett brev – alltså bildblock, rubrikblock etc. Annars var Ungapped ett av våra huvudspår eftersom vår organisation valt det för sina utskick. Support på svenska var ett annat argument. På desktop var Ungappeds brev ett av de vi fick att se snyggast ut i olika mejlklienter, både på PC och Mac. 

Support: Supprtsajt för basictjänsten, telefonsupport ingår i pro som startar på 600 kr per månad

Pris för 30 000 kontakter: 20 000 kontakter kostar 3 000 kronor, över det får man begära offert.

Gratiserbjudande: Nej, efter prova på-månad kostar det minst 99 kronor per månad för upp till 500 kontakter.

Fler tjänster

Rule

Flera svenska mediehus väljer Rule. Ett skäl till det är att tjänsten har en integration med MediaConnect. MediaConnect är en lösning för hantering av digitala prenumerationer och de flesta tidskrifter använder just MC, därför är integrationen en viktig poäng. Den gör bland annat att man kan skapa automatiska utksick, till exempel till nya prenumeranter. En grej vi gillar med Rule är editorn stöder Open Graph som är samma standard som WordPress använder. Det betyder att man enkelt kan skapa en puff med bild, rubbe och ingress genom att dra in en URL från en wordpressida.

Mailchimp

Gammal är fortfarande äldst och det är flera medier i Sverige som hänger kvar och fortsätter använda kungen av nyhetsbrevstjänster – Mailchimp. Det här är den bästa tjänsten som vi har testat. Ett viktigt skäl till att vi gillade Mailchimp, både på redaktionen och på annonsavdelningen var att vi kunde arbeta flera samtidigt i samma utskick. Vi var ofta fyra personer som jobbade med brevet tillsamman. Det låter kanske galet mycket. Men vi var två redaktörer som arbetade med innehållet, en annonschef och en person från vår trafficbyrå. Ett annat skäl till vår eviga kärlek till Mailchimp var hur lätt det var att omforma och flytta innehållsblock.. Man kan ändra storlek på bilder i befintliga block. I så gott som alla tjänster vi testat får man istället bygga ett nytt block om man vill ha en högerställd istället för vänsterställd bild. Vid sidan av landningssidor, som så gott som alla tjäsnter har, finns det också sidor för att visa tex de senaste 20 skickade breven. Perfekt för annonsörer och andra som vill ha överblick.

About admin