Läser dina läsaren i mobilen eller på desktop? Vilka av dina artiklar älskar de? Är det samma som du älskade att skriva?
Bästa källan till kunskap om din publik är att veta vad i ditt nyhetsbrev som lockade till läsning. De som älskar ditt brev – dina fans – kommer återvända till brevet och klicka på allt. Men vad läser de som ännu inte är dina hardcore fans. De som bara klickar på en enda länk, om du har tur? Det är här som Google Analytics kommer in och hjälper dig att förstå vilket innehåll som fungerar.
Utan magkänsla och ryggrad är det lätt att slira ner i ett klickdike. Det gäller att hitta en balans mellan det man vill skriva och det som läsaren vill läsa om. När jag gör nyhetsbrev är jag ganska mycket en pleaser som blandar in rikligt med godis mellan kålblasten. Det kan behövas lite grönsaker i kosten men man ska ändå känna att man fick sitt lystmäte, det som man öppnade brevet för. Men innan man ens vet vad som är kål och vad som är godis gäller det att lära sig att tolka siffrorna i Analytics.
Kortfattat finns det fem flikar som alla som skickar nyhetsbrev behöver hålla koll på.
1. Realtid > Översikt
När du precis har skickat iväg ett nyhetsbrev är det inte bara roligt att titta på realtidssiffrorna. De ger dig en unik möjlighet att förstå vilken av dina nyhetsbrevspuffar som var mest intressant just bland de som får ditt nyhetsbrev. Om du har 4 puffar i ditt nyhetsbrev och 20 aktiva användare på din sajt efter att du har skickat brevet och 12 av dem är inne på samma puff. Ja, då är det ju ett styrkebesked just för det innehållet. Med lite erfarenhet av att titta på sidvisningar under punkt 5 längre ner kommer du förstå varför puffar drar som de gör. Men om man vill lära sig snabbt är realtidssiffran den bästa.
2. Målgrupp Översikt
Genom att titta över en längre period, veckor, månader och år kan man se hur man ligger till med Användare, Nya användare, Sessioner, Sessioner per användare, Sidor per session, Sessionslängd och Avvisningsfrekvens. Alla uppgifterna hänger ihop, Användare är det viktigaste på den här fliken. Sessioner per användare och Sidor per session är båda mått på hur populär du är bland de som faktiskt besöker dig. Att få upp sidor per session till över 2 är ett nog så tufft mål.
3. Målgrupp > Mobil > Översikt
Desktop och mobil är alltid huvudkategorier. Trenden i samhället går mot att mobilt tar andelar av desktop men också av tablet-kategorin. Gör man ett nyhetsbrev och säg att 90 procent läser i mobilen, då kan man i stort sett strunta i helt i desktop. Det viktiga är att man släpper sitt eget fokus på desktop. Det är lätt att bli blind för att man själv sitter vid desktop och att man är omedveten om att publiken i mycket högre utsträckning än man själv läser i mobilen. Det här är ett beslutsunderlag för hur text, bilder och navigering ska se ut.
4. Förvärv > Översikt
När allt mer mediekonsumtion hamnar i sociala medier minskar direkttrafiken och då blir all form av pushar allt viktigare. “Pusha” kan vara att man puffar i sociala medier eller att man skickar nyhetsbrev. Vid sidan av det är det också viktigt att man är medveten om att söktrafiken i dag är jätteviktig. Nästna alla CMS har olika fält för det, WordPress följer en standard som heter Open Graph där man fyller i fält för både socialt och sök. Under fliken Förvärv ser man precis hur ens egen trafik fördelar sig. Nyhetsbrevstrafiken kommer visas här som Email eller Campaign. Om man inte taggar upp spårningen i sitt nyhetsbrev finns det en risk att nyhetsbrevstrafiken klassas fel och hamnar under någon annan kategori.
5. Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla sidor
Det här är den enskilt viktigaste fliken för att se hur en artikel har presterat under en tidsperiod. Efter att ditt nyhetsbrev har gått i väg kommer det dröja ett tag – räkna med minst ett dygn – innan trafiken har klingat av. Därefter kan du se hur dina artiklar har presterat. Bara för att en artikel inte går så bra är det inte säkert att det är en dålig artikel. Det kan också handla om hur den har puffats och på vilka ställen den har pushats ut.