Ska man driva trafik till en sajt eller bjuda på sitt innehåll direkt i brevet? Här är några exemepel på nyhetsbrev som gör olika.
Resumé
Klassiskt nyhetsbrev, designat för att driva trafik. Resumés nyhetsbrev.
Planet Money
För en podd kan det vara mer relevant att påminna publiken om att man existerar och att man ställer relevanta frågor – än att driva trafik. Vad skulle en podd driva trafiken till? Texten har blålänkar, men de är knappast till för något annat än att ge läsaren kontext. Planet Money: How “Chaos” In the Shipping Industry Is Choking The Economy
Omni
Omnis Morning Brief kommer varje morgon och här undrar jag vad huvudsyftet är? Med så generöst med innehåll undrar jag hur många som klickar sig vidare. Men om man ser att många öppnar brevet och därmed har nytta av det fyller det förstås en funktion för läsarna. Frågar är hur nyhetsbrevet passar in i affären.
Resident Advisor
Klubblistningssajten RA har ett visuellt men också väldigt klickigt nyhetsbrev. Det här hade dessutom en otroligt bra brevrubrik: “Meet Yen Sung, Lisbon’s best-kept secret.” Resident Advisor
Daniel Roos
Frilansfrotografen Daniel Roos använder sitt nyhetsbrev bland annat för att sälja kurser som här och påminna kunderna om sin existens och visa upp sina olika typer av uppdrag.
Houzz
Inredningscommunityn Houzz har ett väldigt enkelt nyhetsbrev med innehåll som publicerats i veckan. Det är är rakt upp och ner och otrolig enkel layout. Houzz.
The Economist
Tidningen tar bra betalt av sina prenumeranter. När den affärsmodellen är på plats handlar det om att ge läsarna ett skäl att återvända till innehållet. Så länge man vet att de öppnar brevet spelar det mindre roll om de klickar sig vidare. Men Economist nyhetsbrev gör en bra kombination av klickbara artikelpuffar och längre material somman kan ta del av direkt i brevet.