Du säljer, spreadshirt står för butiken

Leipzigstadsdelen Plagwitz är delvis en sorglig syn. Konstfärdigt utsmyckade fasader pryder de slitna gamla husen som oftare är igenbommade och övergivna än inte. Men där Gießerstraße korsar Naumburgerstraße pågår hektiskt byggande. T-shirtföretaget Spreadshirt har sedan starten 2002 hunnit växa ur lokal efter lokal. Deras framgångssaga är också historien om en affärsmodell för näthandel som blivit allt vanligare.

Publicerad i Internetworld 2008 10 07. Text och Foto: Henrik Sannesson

Grundaren Lukasz Gadowski jobbade med textiltryck och blev ständigt tvungen att neka kunder med för små beställningar. Men även med en produktionsmodell för att möta småkunderna kvarstod problemet att hitta fram till marknaden. De potentiella kunderna till en tröja kan vara många fler än den som först kommer på idén att skriva en cool text och beställa första exemplaret. Lukasz Gadowskis affärsidé bygger på att den som designar tröjan är den som vet varför den är cool eller varför budskapet är viktigt. Och vem kan bättre nå ut till marknaden?

Jana Eggers, VD Spreadshirt

Med hjälp av Spreadshirts shoppartner-plattform kan vem som helst sälja egendesignade t-shirts. Det finns inga minimiorder, inga investeringar behöver göras och all försäljning – från en tröja och uppåt – genererar den vinst som säljaren själv bestämmer. Spreadshirts framgångar placerade Gadowski på Red Herrings topp 100 över Internetentreprenörer 2006. Året därefter lämnade han över det operativa ansvaret för företaget till VD:n Jana Eggers.

Sedan några år tillbaka behöver man inte bli shoppartner för att kunna handla av Spreadshirt. Men det är med Gadowskis ursprungsidé med shoppartnermodellen som Spreadshirts ledning ser störst möjligheter. Företagets nyckelkunder fyller olika behov med sin tröjförsäljning. Vissa använder Spreadshirts tjänst för att enkelt sätta upp en webbshop och tjäna pengar på egendesignade t-shirts. Men när Internetworld träffar Jana Eggers i Leipzig berättar hon att många av samarbetspartnerna har andra motiv.
– En tredjedel av våra partners tar ingen kommission alls. Och väldigt många av dem är bara intresserade av att få ut sitt varumärke.
Ett sånt företag är CNN använder tröjförsäljningen för att göra reklam för sin webbtv-tjänst. Med ett par musklick kan man få en t-shirt hemskickad med vilken toppnyhetsrubrik som helst. I mindre text får man reda på att: ”Jag såg det på CNN Video.”

Knappt hälften av Spreadshirts försäljning kommer från direktkunder som köper tröjor till sig själv och inte är intresserade av att sälja dem vidare. Det är shoppartnermodellen som genererar den andra hälften. Och den kakan är i sin tur lika delad mellan nyckelkunder och den långa svansen av småhandlare. Men Jana Eggers poängterar att det inte bara är storföretag som Coca-Cola som räknas som nyckelkunder.
– För oss kan det här vara en eller kanske ett par individer. Katz und Goldt är några serietecknare som är ett bra exempel på en nyckelkund.
Jana Eggers visar mig sajten www.katzundgoldt.de som har integrerat t-shirtbutiken i sin egen sajt. Hon berättar att de säljer mycket, utan att direkt säga vad det är. Även på frågan om vad som definierar en nyckelkund i form omsättning eller antal sålda t-shirts blir svaret svävande.
– Det varierar väldigt mycket, ett företag som CNN är har självklart ett fantastiskt varumärke och det avspeglar sig också i antalet t-shirts som de säljer. Men jag kan inte säga vad någon individuell partner säljer.

Spreadshirt ägs av de båda grundarna Lukasz Gadowski och Matthias Spieß som startade företaget utan riskkapital. Utan öppenhetskrav har Spreadshirt råd att vara hemlighetsfulla. Den information som kommer ut är den som företaget självt vill släppa. Omsättning, resultat och andra finansiella fakta får vi inte reda på.

Jana Eggers fortsätter att visa nyckelkunder som säljer stora volymer. En fan-sajt för den amerikanska actionsskådisen Chuck Norris räknar hon också som en viktig kund. Sajten använder Spreadshirts egen butiksplattform. Liksom flera andra fan-sajter och sociala nätverk är syftet främst att skapa gemenskap bland användarna.
– Jag säger inte att de inte vill tjäna pengar. Det är alltid en mix mellan hur mycket du vill tjäna pengar, få ut ditt varumärke och visa upp dig för ett community. Vi har Ze Frank som är en stor podcastare. Han pratar mycket om att vara i ”league of awesomness”, så det är ett citat han trycker på sina tröjor. Men han skulle aldrig trycka Ze Frank någonstans. För honom handlar det om att bygga gemenskap snarare än att sprida varumärket.
– Sen kan man läsa kommentarer på hans diskussionforum som att: ”jag såg någon på Torontos tunnelbanestation som hade din tröja på sig”. De sociala nätverken älskar sånt här, säger Jana Eggers.

Spreadshirt siktar nu på att blir störst i världen inom nischen kunddesignade kläder. Det vill man uppnå genom att växa med shoppartnermodellen och hitta nya samarbeten. Christian Banzhaf leder Spreadshirts nordiska team och han tror på stark tillväxt de närmaste åren. När företaget räknade ut hur många t-shirts de sålt i förhållande till antal invånare blev Oslo utsett till världens t-shirt-huvudstad. Helsingfors kom tvåa och både Köpenhamn och Stockholm kom med på topp tio.
– Vi lägger all vår kraft på att nå ut till samarbetspartners, för att fortsätta växa och uppfylla våra högt uppsatta mål.
För trots att marknaden är ung är Spreadshirt inte störst. På den viktiga amerikanska marknaden är CaféPress allra störst. Den andra konkurrenten, Zazzle, säljer ungefär lika mycket som Spreadshirt, enligt Jana Eggers.

Christian Banzhaf

Enligt en undersökning som Spreadshirt utförde bland folk som dagligen är uppkopplade, känner 4 av 5 inte ens till fenomenet med kunddesignade kläder. Det här innebär förstås också en pedagogisk utmaning för Spreadshirts säljarteam. Christian Banzhaf jämför med bannerannonsering.
– Om vi tar Aftonbladet.se som har banners till höger och vänster. De tjänar pengar när någon klickar på till exempel en resebyrålänk och köper resa. Däremot stärks inte Aftonbladets varumärke på samma sätt som när någon köper en t-shirt som det står Aftonbladet på och som 100 000 människor ser på gatan. Okej, det genererar inte alltid lika mycket pengar som den där bannern, men det handlar istället om varumärkesbyggande på lång sikt.

Affärsmodellen går att tillämpa även på andra produkter. Amerikanska CaféPress är stora på kaffemuggar, hos brittiska Styleshake kan man själv komponera en klänning och hos Ponoko får man saker tillverkade i trä efter egen ritning. Men Spreadshirts har valt nischen kläder. Jana Eggers berättar att företaget tidigare även tryckte på klockor och pussel men att man nu har kommit tillbaka till det som Spreadhirt var från början.
– Vi har fattat ett medvetet beslut om att satsa på kläder. Vi tror att kläder är starkt förknippade med självbild och kreativitet. Folk är mycket mer personliga med något de har på sig än en mugg som står på skrivbordet. Den kanske är kul ett tag, men förr eller senare hamnar i ett skåp där ingen bryr sig om den.
Istället för större bredd ser Janar Eggers möjligheterna för Spreadshirt i att bli bättre inom sin nisch. Framtiden på marknaden handlar snarare om att kunna svara mot ännu mer individualiserade behov. Vill du byta ut ö-prickarna på din tröja så ska du kunna göra det. Vad som helst för att kunderna ska kunna trycka personliga kläder.

Jana Eggers tips till shoppartners:

  1. Bestäm dig för vad som är viktigt för dig. Är det att bygga varumärke, tjäna pengar eller skapa något extra för din community. Det kan vara en mix, men du måste bestämma för att kunna vet hur du ska utveckla din affär.
  2. Vissa använder sin shop bara en gång om året, i samband med promotionevent
  3. Designen spelar roll. Satsa på bra design och roliga idéer för dina t-shirts, då kommer de också att bäras.
  4. Satsa specifika målgrupper.

    I fabriken i Plagwitz i Leipzig görs t-shirtsen för hand.

Fakta Spreadshirt
Affärsidé: Sälja och vara partner åt andra som vill sälja kunddesignade kläder, främst t-shirts.
Startår: 2002, (på svenska sedan 2005)
Grundare: Lukasz Gadowski, Matthias Spieß
Ägare: Grundarna
Antal anställda: Cirka 300.
Aktiva shoppartners: Cirka 10 000
Huvudkontor: Leipzig för den europeiska marknaden, Boston för den amerikanska.
Produktionsenheter: Utöver Leipzig och Boston även i Legnica i Polen.
Viktigste marknader: Nordamerika, Tyskland och de tyskspråkiga länderna, Frankrike, England, Benelux och Norden.

Sajt: www.spreadshirt.net/ spreadshirt.se och för den amerikanska marknaden www.spreadshirt.com.

 

 

 

 

About admin